Monday 27 June 2011

Sejarah Hidup Cristiano Ronaldo


Kerjaya awal

Semasa zaman kanak-kanaknya, Ronaldo amat meminati pasukan Benfica. Ketika umurnya lapan tahun, dia bermain untuk pasukan amatur CF Andorinha. Pada tahun 1995, Ronaldo menandatangani perjanjian dengan kelab tempatan CD Nacional, dan setelah memenangi beberapa kejuaraan, dia ditawarkan tiga tahun tempoh percubaan di Sporting CP, yang kemudiannya menandatangani beliau dengan jumlah harga yang tertentu.

[sunting]Sporting Clube de Portugal

Ronaldo bergabung dengan pemain muda Sporting lainnya yang dilatih di Alcochete, akademi kelab bola sepak. Dia menjadi satu-satunya pemain pernah bermain untuk Sporting U-16, U-17, U-18, pasukan-B, dan pasukan pertama, semuanya dalam satu musim. Dia dinilai dua tujuan di debut melawan Sporting Moreirense, sementara untuk menampilkan Portugal di UEFA Under 17 Championships.
Dia pertama dilihat oleh lbekas pengurus Liverpool FC Gérard Houllier semasa berumur enam belas tahun, namun Liverpool menolak untuk mengambil dia pada kerana mereka memutuskan dia terlalu muda dan diperlukan beberapa waktu untuk mengembangkan keterampilan itu.Namun, ia datang ke perhatian dari Manchester United manager Sir Alex Fergusondi musim panas tahun 2003, ketika Sporting dikalahkan United 3-1 dalam pelantikan dari Stadion José Alvalade di Lisbon. Persembahan Ronaldo memberi kejutan kepada pemain Manchester United, Ferguson yang mendesak untuk mengambil dia

[sunting]Manchester United

[sunting]2003–2005


Ronaldo bersama Manchester United
Ronaldo menjadi pemain Portugal pertama Manchester United apabila dia menandatangani kontrak £ 12.24 juta setelah musim 2002-03. Dia meminta nomor 28 (nomor nya di olahraga), karena dia tidak ingin tekanan hidup sampai harapan terkait dengan nomor 7 kemeja, yang sebelumnya telah dikenakan oleh legenda seperti tim terbaik, Bryan Robson, Éric Cantona, dan David Beckham. "Setelah saya bergabung, pengelola meminta saya nomor apa yang saya mau. Aku berkata 28. Tetapi Ferguson berkata 'Tidak, Anda akan memiliki No 7,' yang terkenal dan kemeja adalah tambahan sumber motivasi. Saya dipaksa untuk hidup hingga gelar kehormatan tersebut. "
Ronaldo membuat timnya debut sebagai pengganti 60th menit di sebuah rumah kemenangan 4-0 atas Bolton Wanderers, dan dinilai United's Premier League tujuan sekali pada tanggal 29 Oktober 2005 di sebuah kehilangan 4-1 untuk Middlesbrough Dia nilai sepuluh tujuan di semua kompetisi, dan penggemar ikut dia untuk turut Khusus FIFPro Young Player of the Year penghargaan pada tahun 2005 dan 2006, sementara dia peringkat 20 di 2005 FIFA Player of the Year tegakan.

[sunting]2006–2007

Pada bulan November dan Desember 2006, Ronaldo turut menerima Barclays Player dari Bulan honors, hanya menjadi pemain ketiga dalam sejarah Liga Premier untuk melakukannya setelah Dennis Bergkamp pada tahun 1997 dan Robbie Fowler pada tahun 1996. Dia nilai itu kelimapuluh karir Manchester United terhadap kota tujuan saingan Manchester City FC United diklaim sebagai pertama mereka di Premier League judul empat tahun.
Meskipun rumours beredar pada bulan Maret 2007 Real Madrid yang telah bersedia untuk membayar yang tak terbanding € 80 juta (£ 54 juta) untuk Ronaldo, dia menandatangani lima tahun, £ 120.000-a-minggu ekstensi dengan United pada 13 April, membuat dia tertinggi-pemain dibayar dalam sejarah tim.
Dia kritikan oleh manajer Gareth Southgate untuk diving di Desember 2006 yang cocok terhadap Middlesbrough. Pada tanggal 4 Februari 2007, Ronaldo telah kembali terdakwa dari diving di kecocokan terhadap Tottenham lekas marah ketika dia memenangkan penalti menendang walaupun sedikit kontak dari Tottenham winger Steed Malbranque.Terlepas dari kontroversi, namun Ronaldo amassed sejumlah penghargaan pribadi untuk musim.Dia memenangi PFA Players' Player of the Year dan PFA Young Player of the Year penghargaan, bergabung dengan Andy Gray (tahun 1977) sebagai satu-satunya pemain untuk menerima kehormatan ini.Pada bulan April, dia menyelesaikan tiga kali lipat dengan mendapatkan PFA Fans 'Player of the Year.Ronaldo juga salah satu dari tujuh nama pemain Manchester United di 2006-07 PFA Premier League Team of the Year.

[sunting]2007–2008


Ronaldo (tengah) dan Rio Ferdinand meraikan gol
Ronaldo mulai musim 2007-08 dengan jersi merah yang diduga untuk headbutt dari Portsmouth FC pemutar Richard Hughes United selama pertandingan kedua dari musim, yang dia dihukum dengan tiga-cocok dengan larangan. Ronaldo berkata dia "belajar banyak "dari pengalaman dan tidak akan membiarkan pemain" memprovokasi "itu di masa depan. Setelah nilai satu-satunya tujuan di Liga Champion jalan melawan Sporting Lisbon cocok, Ronaldo juga nilai yang cedera-waktu kembali pemenang dalam fitting sebagai Manchester United topped CL grup mereka.
Dia selesai sebagai runner-up untuk Kaka untuk 2007 atau Ballon D', dan ketiga dalam berjalan untuk FIFA World Player of the Year penghargaan, di belakang Kaka dan Lionel Messi.
Ronaldo menjaringkan gol yang pertama untuk Manchester United yang menang 6-0 melawan Newcastle United di Old Trafford pada 12 Januari 2008, membawa Manchester United hingga bagian atas tabel Premier League. Dia-angka itu dua puluh ketiga liga tujuan dari musim dalam menang 2-0 melawan Reading, ia equalling total keseluruhan untuk musim 2006-07. [26] Dalam Liga Champion 1-1 putaran pertama yg menarik terhadap Olympique Lyonnais pada 20 Februari, sebuah benda pendukung Lyon terus menerus bertujuan laser hijau di United Ronaldo dan anggota tim Nani, gerak sebuah investigasi oleh UEFA. Satu bulan kemudian, Lyon telah denda CHF 5000 (£ 2427) untuk nuklirnya.
Pada tanggal 19 Mac 2008, Ronaldo menjadi kapten United untuk pertama kalinya dalam kariernya di sebuah rumah menang atas Bolton, penilaian baik tujuan dalam kemenangan 2-0.kedua dari tujuan itu adalah 33rd dari promosi, yang menetapkan baru satu klub-musim merekam penilaian oleh Pemain Tengah dan dengan demikian topped George Best's empat puluh tahun total 32 gol di musim 1967-68.Ronaldo mengukuhkan nilai lain dalam menang 4-0 atas Aston Villa pada tanggal 29 Maret, yang di beri dia waktu 35 tujuan domestik dan 37 di Eropa sama yang baik dan starter pengganti.Ronaldo's terik penilaian coret telah mendapatkan hadiah itu menjadi winger pertama yang memenangkan 2007-08 Golden Shoe Eropa, finishing delapan poin di depan Mallorca 's Dani Güiza.
Dalam Liga Champion 2007-08 terakhir pada 21 Mei terhadap saingan liga Chelsea, Ronaldo nilai yang membuka tujuan setelah 26 menit, yang negated oleh Chelsea equalizer di 45th menit sebagai pertandingan berakhir 1-1 setelah tambahan waktu.Kekasarannya meletakkan hukuman penalti dan menempatkan Chelsea dalam posisi untuk memenangi Piala, tetapi John Terry tembakan luas kanan setelah peluncuran melenggang di permukaan, dan Manchester United menang 6-5 muncul pada hukumanRonaldo yang bernama UEFA Fans' Man dari Match, [32] dan berikan promosi dengan karir-42 tujuan tinggi di semua kompetisi, jatuh hanya empat kekurangan Denis Hukum 's tim merekam tanda-46 pada 1963 -- 64 musim.

[sunting]2008–2009

Pada 5 Jun 2008, Sky Sports telah melaporkan bahawa Ronaldo sudah memberikan minat untuk berpindah ke Real Madrid jika mereka menawarkan wang yang sama banyak yang mereka telah tawarkan kepadanya dulu dalam tahun yang sama.Manchester United telah mengfailkan satu aduan kepada FIFA pada 9 Jun terhadap dakwaan keatas pengejaran Madrid terhadap Ronaldo, tetapi FIFA telah menolak untuk bertindak terhadap aduan tersebut.Pada tanggal 5 Juni 2008, Sky Sports melaporkan bahwa Ronaldo telah menyatakan minat pindah ke Real Madrid jika mereka yang ditawarkan kepadanya sama jumlah wang yang telah didakwa pasukannya pada tahun sebelumnya.Manchester United mengajukan sebuah sabotase dengan keluhan FIFA pada tanggal 9 Juni atas tuduhan Madrid's jalur Ronaldo, tetapi FIFA telah menolak untuk mengambil tindakan apapun.Spekulasi bahwa perpindahan transfer akan terus berlaku sehingga 6 Ogos, ketika itu Ronaldo bertegas bahwa dia akan tinggal di Manchester untuk paling kurang satu tahun lagi.
Ronaldo menjalani pembedahan buku lali di Academic Medical Center di Amsterdam pada tanggal 7 Julai 2008 yang lalu.Beliau kembali beraksi pada 17 September dalam Liga Juara-Juara Eropah sebagai pengganti Park Ji-Sung, dan nilai awal keseluruhan tujuan dari musim 3-1 di Piala Liga putaran ketiga menang atas Middlesbrough pada 30 Agustus.
Dalam perlawanan menentang Stoke City pada 15 November 2008, Ronaldo menjaringkan goal ke 100 dan 101 dalam semua penyertaan bersama Manchester United. Kedua-duanya melalui sepakan percuma. Jaringan itu menandakan Ronaldo telah menjaringkam menentang kesemua 19 pasukan di Liga Perdana Inggeris pada masa itu. Pada 2 Disember. Ronaldo menjadi pemain Manchester United yang menerima Ballon d'Or selepas George Best pada tahun 1968. Dia mendapat 446 mata, 165 di hadapan Lionel Messi. Dia dianugerahkan Bola Emas selepas menjaringkan dua gol di dalam Piala Dunia Antara Kelab yang telah dijuarai oleh United pada 19 Disember.
Pada 8 Januari 2009, Ronaldo terlepas daripada kecederaan dalam kemalangan kereta Ferrari 599 GTB Fiorano yang dipandu oleh Ronaldo. Kemalangan itu berdekatan dengan Lapangan Terbangan di Manchester. Empat hari kemudian, Ronaldo menjadi pemain Liga Perdana yang pertama dianugerahkan Pemain Terbaik Dunia FIFA. Tambahan pula, ia adalah penerimaan pertama pemain dari Portugal selepas Luis Figo pada tahun 2001.
Ronaldo menjaringkan gol Liga Juara-Juara yang pertama musim ini, dan yang pertama sejak perlawanan akhir menentang Chelsea, dalam kemenangan 2-0 menentang Inter Milan untuk mara ke suku akhir. Dalam perlawanan kedua menentang Porto, Ronaldo menjaringkan gol kemenangan jarak jauh untuk mara ke separuh akhir. Beliau memberitahu kemudian bahawa itu adalah gol tercantik pernah beliau jaringkan. Ronaldo bersaing di perlawanan akhir Liga Juara-Juara, tetapi tidak menyerlah dan United tewas 2-0 kepada Barcelona. Beliau melengkapkan musim dengan beraksi sebanyak 53 kali dan menjaringkan gol sebanyak 26 gol dalam kesemua penyertaan.
Pada 11 Jun, Manchester United telah menerima tawaran £80 juta daripada Real Madrid untuk khidmat Ronaldo selepas sekali lagi meluahkan keinginannya untuk meninggalkan United. Ia telah ditetapkan oleh wakil keluarga Glazer bahawa jualan itu telah diterima olah Ferguson. Bila Ronaldo melengkapkan pemindahannya ke Madrid, dia berterima kasih kepada Ferguson kerana membantunya untuk berkembang sebagai pemain, dengan mengatakan, "Beliau adalah ayah saya dalam sukan ini, seseorang yang paling penting dan berpengaruh dalam kerjaya saya."

[sunting]Real Madrid

Pada 26 Jun 2009, Real Madrid memberitahu bahawa Ronaldo akan menyertai kelab itu pada 1 Julai 2009, selepas mempersetujui syarat-syarat dan menandatangani kontrak selama enam tahun. Dipercayai bahawa kontrak Ronaldo bernilai €13 juta satu musim. Beliau dipersembahkan oleh Media sebagai pemain Real Madrid pada 6 Julai 2009, dan diberikan jersi nombor 9. Jersi itu diberikan oleh lagenda Madrid Alfredo di Stefano. Majlis itu telah dihadiri oleh 80,000 peminat di Stadium Santiago Bernabeu. Kehadiran itu telah melepasi rekodDiego Maradona yang hanya didatangi oleh 75,000 peminat di Itali, waktu beliau berhijrah daripada Barcelona ke Napoli.

[sunting]Kerjaya antarabangsa

Ronaldo memulakan penampilan pertama untuk Portugal pada Ogos 2003. Beliau menyertai Euro 2004 dan telah menjaringkan gol dalam kekalahan 2-1 peringkat kumpulan menentangGreece dan kemenangan 2-1 peringkat separuh akhir menentang Belanda. Beliau mendapat nama dalam pasukan terbaik kejohanan walaupun berkesudahan dengan hanya dua gol. Dalam tahun yang sama, beliau juga mewakili Portugal dalam Sukan Olimpik 2004.

[sunting]Piala Dunia 2006

Ronaldo merupakan penjaring kedua terbanyak pusingan kelayakan Piala Dunia FIFA dalam zon eropah dengan tujuh gol, dan menjaringkan gol pertama Piala Dunia menentang Iran.
Semasa perlawanan suku akhir menentang England pada 1 Julai 2006, rakan sepasukan Ronaldo di United, Wayne Rooney dilayangkan kad merah kerana memijak pemain pertahanan Portugal Ricardo Carvalho. Pihak Media di England merasakan Ronaldo telah mempengaruhi pengadil, Horacio Elizondo dengan mendesak secara aggresif. Tayang semula menunjukkan beliau mengenyit mata kepada bangku simpanan pasukan Portugal selepas Rooney dibuang padang. Selepas perlawanan itu, Ronaldo memberitahu bahawa Rooney ialah seorang kawan dan tidak mendesak untuk Rooney dibuang padang. Pada 4 Julai, Elizondo menyatakan yang kad merah itu disebabkan kekasaran Rooney dan bukan disebabkan pertelingkahan Rooney dan Ronaldo.
Kemarahan pihak media England menyebabkan Ronaldo berfikir untuk meninggalkan United, dan memberitahu akhbar Sepanyol, Marca yang beliau berminat untuk menyertai Real Madrid. Disebabkan khabar angin itu, Ferguson memberitahu pembantu pengurus dari Portugal Carlos Queiroz untuk memujuk Ronaldo supaya berubah fikiran, kenyataan itu juga dikongsi bersama oleh Rooney. Ronaldo tidak ke mana dan pada April 2007, beliau menandatangani kontrak untuk bersama United selama lima tahun.
Ronaldo tidak digemari semasa kekalahan menentang Perancis di separuh akhir, dan terlepas untuk memenangi anugerah Pemain Muda Terbaik disebabkan oleh kempen e-mail negatif daripada peminat England. Anugerah itu dimenangi oleh pemain JermanLukas Podolski dan menjadikan tingkah laku Ronaldo sebagai faktor utama dalam keputusan ini.

[sunting]Euro 2008

Satu hari selepas hari jadi ke dua puluh dua beliau, Ronaldo menjadi kapten Portugal buat pertama kali dalam perlawanan persahabatan menentang Brazil pada 6 Februari 2007. Ini ialah suatu penghargaan buat presiden Persatuan Bola Sepak Portugal, Carlos Silva, yang telah mati dua hari sebelum itu. Jurulatih Portugal, Luiz Felipe Scolari menerangkan, "Encik Silva meminta saya untuk menjadikan Ronaldo sebagai kapten..dia terlalu muda untuk menjadi kapten, tetapi Encik Silva meminta saya, dan sekarang dia tiada lagi bersama kita."
Ronaldo menjaringkan lapan gol dalam pusingan kelayakan Euro 2008, didahului oleh pemain Poland, Euzebiusz Smolarek, tetapi berkesudahan dengan satu gol dimana Portugal telah disingkirkan oleh pasukan Jerman. Sejak pertemuan dengan jurulatih baru Portugal, Carlos Queiroz, Ronaldo menjadi kapten baru pasukan itu

1 comment:

  1. Sakai Giler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete